2 weken Laos alweer voorbij.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annet Bolk - WaarBenJij.nu 2 weken Laos alweer voorbij.. - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Annet Bolk - WaarBenJij.nu

2 weken Laos alweer voorbij..

Door: Annet Bolk

Blijf op de hoogte en volg Annet

15 Mei 2016 | Cambodja, Phnom-Penh

Van Bangkok naar Laos reisden we met een nachtbus, geen bedden helaas, maar wel aardig luxe, brede stoelen met voldoende beenruimte. Toen ook nog een 'stewardess' (heet ze ook zo in een bus, of alleen in het vliegtuig..) langskwam met water en een snack, wist ik dat het een prima reis zou worden. De reis duurde 12 uur en in de ochtend kwamen we aan in Vientiane, de hoofdstad van Laos, nadat we eerst uit de bus moesten bij de Thaise Border om uit te checkken met de departure card en vervolgens 5 minuten later weer uit de bus moesten om in te checken aan de Laos border. Na $35 te hebben betaald voor een visum, konden we legaal het land in.
In Vientiane zijn we 2 nachten gebleven. De 1e dag hebben we lopend de stad verkend en veel mooie tempels gezien. De 2e dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar het Buddha Parc gereden. Ondanks dat Vientiane de hoofdstad is van Laos, is het een chille, rustige stad met de sfeer van een dorp. Het rijden op een scooter is prima te doen en voldoende veilig :-) Wat een verademing om met zo'n hitte op een scooter te zitten, heerlijk die wind in de haren, uuuh.. helm.. Ja een helm is enigzins verplicht hier.. niet dat alle locals zich eraan houden, jongentjes van 12 die een scooter besturen, mobiel gebruik op de scooter, moeders die met hun baby's in 1 arm en het stuur in de andere arm hun weg proberen te vinden.. je ziet het allemaal hier en weet je wat? Het gaat nog allemaal goed ook, weinig ongelukken gezien.. de scooter is hier in Laos echt het voornaamste vervoermiddel van iedereen.. zoals wij in Nederland een fiets hebben, zo hebben de mensen hier een scooter. maar goed.. over die helm.. om te voorkomen dat de politie (corrupt weet ik niet) ons als toerist stopt voor een bekeuring, besluiten we gewoon netjes de helm op te doen, ook al hebben de locals dat niet.

Na 2,5 dag in Vientiane pakken we op de 3e dag een vroege bus naar Viang Vien. Het blijkt een mini van te zijn uiteindelijk, ik wordt achterin de bus geplaatst en tot mijn geluk komt er verder niemand meer naast mij, wat betekent dat ik op 2 stoelen en een berg backpacks redelijk goed kan liggen en dus de hele rit lig te pitten (en dat was ik enigzins nodig na een avondje doorzakken in de kroeg haha).
Het is ongeveer 5 uur rijden naar Viang Vien dus in de middag komen we aan, na een korte wandeling en een paar keer vragen komen we bij ons hostel aan, Chillao youth hostel. Het was ons aangeraden door een aantal andere reizigers die we hadden ontmoet, dus hadden we die maar geboekt zonder echt research te doen.. nou dat hebben we geweten.. wat een vies, ranzig hostel. En het was een youth hostel.. nou is dat niet echt een probleem, ik wordt 30 maar kan het prima vinden met jongeren mensen, echter deze doelgroep pastte niet helemaal in mijn straatje. Er werd gratis local whiskey verstrekt tussen 7 - 10 's avonds en ja dat hoef je zulke jongeren niet 2x te vertellen.. natuurlijk heb ik ook whiskey gedronken, maar niet met een overdosis en een ziekenhuisbezoek tot gevolg.
Naast het feit dat de douches en de wc's echt niet schoon waren, is dit een hostel geweest om snel te vergeten en om in het vervolg iets meer research te doen bij het vinden van een leuk, schoon hostel. Ik reis dan low budget, maar ik betaal nog steeds liever een dollar per nacht meer voor een schone douche en wc.

Viang Vien staat bekend als partytown van Laos. Veel Thaise locals boeken een weekendje naar deze stad om even helemaal los te gaan en al hun zorgen te vergeten, Sakura bar is daar enigzins het stralende middelpunt van. Voor 2 wodka (€5) krijg je een gratis hemdje van Sakura Bar, met op de rug geschreven: Drink triple, see double, act single. Echt overal waar we nu op reis zie je mensen met die oversized hemd, super grappig en heel herkenbaar. We hebben een volle dag een tour gedaan in Viang Vien, tuben in de cave, Kajakken en ziplinen. Was echt een super leuke, actieve dag. Eindelijk deed ik weer wat actiefs en wat een leuke mensen hebben we die dag ontmoet :)

We wilden vervolgens met een nachtbus naar Luang Prabang (nog iets meer naar het noorden toe) , maar deze zat vol waardoor we nog een nachtje in dit vieze hostel zijn gebleven en in de ochtend een bus hebben gepakt. Was een prima rit. Wel warm, maar te doen.
In Luang Prabang hadden we het hostel Kounsavan op aanraden (en met iets met iets meer research) geboekt en dit bleek een schot in de roos. Wat een leuk hostel, super goede sfeer, een lekker zwembad en alle backpackers gingen heel gemoedelijk met elkaar om. We zijn maar 2 nachten hier gebleven, maar ik had er nog wel iets langer kunnen en willen blijven. In Laung Prabang hebben we de bekende Kuang Si watervallen gezien en ben ik vroeg in de ochtend opgestaan om het dagelijkse ritueel van de monniken mee te maken, waarin de monniken hun enige voedsel voor de dag krijgen van de locale bevolking. Een bijzondere ervaring om mee te maken en ik heb hierdoor weer wat over het leven van een monnik geleerd.

Vanuit Luang Prabang hebben we de lange reis gemaakt naar het zuiden, namelijk naar Don Det, 4000 islands. Het was een reis van ruim 30 uur, met een slaapbus (ja een bus, met bedden waarin je gestrekt kunt liggen en dus een aardige nachtrust hebt), vervolgens 2 uur een zitbus en nog 15 minuten met een bootje naar het eiland.

We hadden van te voren geen accommodatie geboekt en zouden deze op het eiland vast en zeker vinden, het eiland leeft van toerisme en heeft kleine bungalowtjes beschikbaar voor $4 per nacht (voor 2 personen). 4000 Islands is echt prachtig, sinds 2 jaar is er elektriciteit, er zijn amper auto's, vooral veel fietsen en wat scooters, de kippen, koeien en ezels lopen vrij over 'straat', wat een zandpad is van ongeveer 1,5 m. breed.
Ik ben 6 dagen op dit eiland gebleven, had nog wel langer kunnen blijven, het was net leven op een camping, lekker relaxed hangend in een handmatje, boekje, biertje en 's avonds vaak een flesje whiskey die we in de winkel haalden voor 10.000 kip (oftewel: 1 euro). Het eiland is echt een tot rust komer, kroegen gaan 's avonds om 11 uur dicht en de locale bevolking slaapt al om 09.00 uur 's avonds. Wij maakten ons eigen feestje vaak op onze balkonnetjes, maar toch om je een idee te geven =) We hebben veel gezwommen, zowel in een zwembad achterop het eiland (voor 1€ een fiets huren en gaan...) maar ook op het strandje vooraan op het eiland. We hebben tubing bij sunset gedaan, je wordt met een bootje 2 km. weggevaren van het eiland en dobbert dan vervolgens op je zwarte bandje terug naar het vaste land.. je kan geen kant op.. je zit en je relaxed van de prachtige omgeving, terwijl de stroming je voortduwt.. heerlijk! :)

Ik heb op dit eiland veel leuke mensen ontmoet en leren kennen, Carita uit Zweden waar ik nu nog steeds mee reis. Maar ook Alliot, Ashley, Jordan, Hammish, een groep jongens uit Londen, Nelia uit Amerika, Chantal uit Nederland en ga zo maar door. Jamie uit Amsterdam (al eerder ontmoet in Luang Prabang) kwam ook nog 2 dagen naar het eiland en Patrick, waar ik nu ook nog samen mee reis ook voor een paar dagen.

Na 6 dagen was het welletjes en vonden we het goed om richting Cambodja te reizen. We vertrokken om 8 uur met een klein bootje naar het vaste land, waar om 10 uur de bus zou vertrekken richting de grens met Cambodja.. Deze korte rit was nog wel te doen, echter toen na de grens bleek dat onze bus kapot was en dat we met 14 mensen en 14 backpacks in een veel te klein mini van busje moesten reizen naar Siem Reap, moest ik even tot 10 tellen....
Maar goed dit is backpacken en dit gebeurt ook.. laten we er om proberen te lachen... ik leef gelukkig nog ! :)

.... wordt vervolgd...



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annet

Hoi, Dit blog bestaat al behoorlijk lang.. toen ik 22 was begon ik met stukjes schrijven, toen ik de eerste keer alleen richting Zuid-Afrika ging... Nu krijgt deze blog een nieuwe wending.. Ik ga het, zolang ik het leuk vind en er tijd voor heb, weer oppakken.. Schrijven voor jullie "thuis" blijvers, als ik naar de andere kant van de wereld verkas... Ik ga namelijk (tijdelijk) emigreren/verhuizen, hoe je het ook maar wilt noemen, naar de Arabische Emiraten, i.v.m. een nieuwe baan bij Hamilton Aquatics in Dubai. Na 8 jaar fulltime MBO Sport & Bewegen, single zijn en nog wonend in een huur appartement had ik zin in een nieuw avontuur. Zin om de wereld in te gaan, even weg uit Nederland, nieuwe dingen doen, leren & ervaren, een nieuwe taal, andere cultuur etc. In eerste instantie wilde ik met mijn spaargeld richting mijn geliefde continent Afrika, waar ik een aantal contacten had opgedaan de laatste jaren met het plan om 'iets goeds en nuttigs' te gaan doen.. Toen kwamen er ineens betaalde banen voorbij, net zoals wanneer je schoenen checkt op Internet en die cookies er dan voor zorgen dat die schoenen je vervolgens elke dag in de banner aan het zijkant van je scherm achtervolgen.. dat dus.. Banen ten overvloede zag ik.. ik heb toen gesolliciteerd op ik denk wel 10 functies en na een aantal sollicitaties had ik ineens de keuze uit 4 banen... Curacao, Malawi, Singapore & Dubai. Uiteindelijk, na veel wikken & wegen, is mijn besluit gevallen op Hamilton Aquatics, een professioneel bedrijf met veel mogelijkheden de komende jaren en baaninhoudelijk de meest leuke uitdaging.. :) Inmiddels zijn de voorbereidingen achter de rug en is het inpakken begonnen, ik vertrek namelijk aanstaande woensdag! :) Ik heb er ontzettend veel zin in, kijk uit naar deze kans en het opbouwen van een (tijdelijk) nieuw leven. Ciao, Annet

Actief sinds 14 Juli 2009
Verslag gelezen: 1891
Totaal aantal bezoekers 17040

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Wereldreis januari t/m juni

02 Oktober 2009 - 14 November 2009

Vrijwilligerswerk en reizen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: