Vakantie af... we zijn weer aan het werk - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Annet Bolk - WaarBenJij.nu Vakantie af... we zijn weer aan het werk - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Annet Bolk - WaarBenJij.nu

Vakantie af... we zijn weer aan het werk

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet

18 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoi hoi.. Ik mag weer een verhaaltje schrijven :) Heb genoeg te vertellen want de 4 dagen vakantie hebben we goed benut.

Woensdagmorgen zijn we vroeg vertrokken. We moesten helemaal naar de andere kant van de Western Cape, ruim 500 kilometer. We hebben niet alleen snelweg gereden, maar ook mooie alternatieve routes. In Gordan Bay hebben we onze eerste walvissen gespot. Ook Ruth had in de 2 jaar tijd dat ze hier nu geweest is nog geen walvis gezien, dus ook voor haar een speciaal moment. Oktober is de beste maand om walvissen te spotten omdat ze dan naar de kust komen om jonkies te krijgen.

Om ongeveer 4 uur kwamen we aan in Wilderness, waar we opgehaald zouden worden door Watson. Ruth kent hem via Chrysalis en hij had een slaapplek voor ons geregeld. Hij zei dat hij binnen 5 minuten ter plekke zou zijn, maar 15 minuten later was er nog iemand. Maar weer eens gebeld, en toen zei die ga maar rustig koffie drinken want ik kan er pas over 30 minuten zijn.. Precies.. De Zuid-Afrikaanse mentaliteit.. laat gerust 2 dames ergens in de middle of nowhere een uurtje wachten..Nja we hadden inmiddels wel honger en hebben toen maar een patatje gekocht bij een Duitse Cafetaria :)

Toen we bij Watsons huis aankwamen hebben we kennis gemaakt met wat vrijwilligers van zijn organisatie (Duitse meiden) en zijn Duitse vrouw Monica en zoontje Joshua. We hebben thee gedronken en zijn op tijd op bed gegaan. Donderdagochtend zijn we vroeg vertrokken richting Bloukrans, waar we gingen bungee jumpen. Het is de hoogste bungee jump ter wereld, maar liefst 216 m. Ik was een beetje zenuwachtig in t begin, maar het was echt ongelovelijk vet! Ik zou het zo weer doen, wat een gevoel als je naar beneden springt...wooww! Ik heb video's en foto's van het hele gebeuren, dus jullie kunnen het allemaal een keer virtueel meemaken als jullie willen.

Na de bungee jump zijn we terug gereden. In Plettenberg Bay was een natuurreservaat met 3 van de Big Five. Hier hebben we s middags een tour gedaan, echt ontzettend mooi om zo dicht bij die dieren te kunnen staan in een auto. Fantastische foto's kunnen maken. Om 5 uur terug gereden naar Wilderness, we dachten dat het nog een klein stukje was maar bleek toch nog weer 100 km te zijn. Onderweg Braai vlees meegenomen en s avonds bij huis van Watson lekker gebraaid.

Vrijdagmorgen hebben we de organisatie van Watson en Monica bezocht. Het is een creatief kindercentrum voor kinderen uit Townships in de leeftijd van 2 - 6, voordat ze naar Primary School gaan. Het is een hele goede organisatie, ze bieden jongere kinderen de kans om zich op tijd te ontwikkelen en ze zo te voorzien van een klein beetje toekomst. 25 kinderen worden in deze non-profit organisatie geholpen.
We hebben de ochtend meegelopen en het was erg leuk met die kinderen.
Tussentijd zijn we naar het nabijgelegen Township geweest waar Ruth Monique 917) wilde bezoeken. Monique is een meisje van de Course hier op de Academy maar zij is door medische redenen naar huis gestuurd. We hebben gezien hoe zij leeft onder erbarmelijke omstandigheden in een veel te klein huis, nja houten hutje. (Het leek alsof ik me waande in de speeltijd van Hollandscheveld, waar ik vroeger tijdens de speeltuinweek ook altijd hutten bouwde). Monique heeft geen ouders, kan niet lezen en schrijven en verdoet haar tijd met eigenlijk niks. Het is ongelovelijk unfair om te zien dat er nog zoveel mensen in deze omstandigheden moeten leven. Daarna terug naar het kindercentrum en doei gezegd tegen iedereen

's middags zijn we doorgereden naar Oudtshoorn, een erg toeristische plek waar je gewoon geweest moet zijn. Oudtshoorn staat bekend om zijn struisvogels. We hebben ingecheckt bij een Backpackers hotel en zijn toen eind van de middag naar de Cargo Caves geweest. We hebben daar de adventure toer gedaan, echt waanzinnig. We gingen tot een kilometer ver een grot in, zo mooi om van de binnenkant te zien! Helaas geen foto's, want we hadden de camera in de tas laten zitten! :(

's avons uit eten geweest bij een Zwitser, heerlijk pizza gegeten. Daarna lekker bank gehangen in het Backpackers hotel, potje gepould etc.

Zaterdag hadden we een lange reis terug, maar voordat we begonnen aan deze lange reis moesten we natuurlijk eerst nog naar een Struisvogel boerderij. We waren er al vroeg en samen met nog 2 NLse mensen waren we de enige, de hele toer ging dus in het Afrikaans, wat aardig op het Nederlands lijkt! Leuk om te zien en te horen over die beesten. Omdat ik te zwaar ben om op zo'n beest te rijden (tot 75 kg) en ik graag wilde zien hoe dat ging (ik vertel je...gegarandeerd broekpiesen...) moest Ruth eraan geloven. Haha.. erg grappig !

Daarna onze reis terug naar Kaapstad. Erg lange reis, nieuwe weg genomen, onderweg invloeden van Scandinavie, Australie en Canada tegengekomen.. Super mooie natuur hier.. en veel 'moneysavers' onderweg (Koppeling intrappen bij het naar beneden gaan = petrol besparen).. :)

Vandaag weer begonnen met werk. De studenten zijn op Outdoor, 2 weken lang. Als sportinstructeurs verzorgen wij de First Aid (EHBO) oefeningen. Ze hebben afgelopen week theorie gehad en voeren dit nu uit in de praktijk. De ene dag boven op de berg en de andere dag langs het water. Vandaag dus wederom een berg beklommen, ging me al gemakkelijker af dan de TableMountain haha maar deze was ook iets minder stijl. Morgen gaan we kanoen en verzorgen we een oefeningen op en rond het water.

Het weer is hier nu goed, wel nog wat wind maar de zon heeft ons eindelijk gevonden. Begreep dat het vandaag bij jullie ook mooi weer was.. vandaar dat ie hier niet volop schijnt..hij doet zn werk in Nederland ook nog..! :)

Nou, voetbaluitslagen weet ik bijna allemaal weer.. begreep dat Foppe de Haan trainer van Ajax Cape Town word.. hij begint in November en laten wij nou net 1 november een thuiswedstrijd gaan kijken! :) haha misschien zie ik m nog !:)

Komende week dus veel wandelen en kanoen en oefeningen verzorgen. Mn eerstvolgende verhaaltje zal wel weer ergens na het weekend zijn denk ik.

bedankt allemaal voor jullie reacties, blijft leuk om te krijgen en te lezen!

HZVV Dames 1, gefeliciteerd met jullie 1e overwinning! Well done! Anita, gefeliciteerd met je debuut weer in dames 1, super!! Sophie is apetrots..and so am I!
Fake, 20 alweer! Hopelijk leuk feestje gehad! Ik zal iets leuks voor je meenemen half november..

Nou dat was het wel zo'n beetje..Zal nog ff wat foto's bijvoegen, als ik ze kan vinden op de computer..

Doeg, Annet

  • 18 Oktober 2009 - 21:04

    Antje Veld.:

    Hoi Annet. Wat mooi om weer iets van je te horen. Wat hebt je al veel gezien zeg. Echt heel mooi. Wat ook een andere wereld is het daar. Geniet er nog maar lekker van. Alles is nog goed hier. Nou tot de volgende keer. Liefs Oma.

  • 19 Oktober 2009 - 06:57

    Ina Bolk:

    Hallo meid, wat beleef je daar veel mooie dingen, ik heb het gevoel dat je er veel van leert ook voor jezelf. De zaak met voetbal is weer andersom, een kut wedstrijd voor schut.

    Heel veel liefs van pap en mam. Ga zo door.

  • 19 Oktober 2009 - 08:30

    Jill:

    He butt! Leuk verhaaltje weer en mooie foto's!
    Wij hebben dit weekend ook weer eens gewonnen, wel met 5-1 van de weide ;)
    Nou veel plezier maar weer en ik wacht vol smart op je volgende verhaaltje!
    -x-

    ps. ga je geen zuid-afrikaanstelefoonnummer nemen?

  • 19 Oktober 2009 - 08:45

    Tante Geke:

    he wat weer een mooi verslag annet. Ik zou zo met je willen ruilen. Lijkt mij een hele mooie omgeving daar.Je hebt al heel wat beleeft daar zo te horen.Kijk al weer uit naar je volgende verslag. Liefs geke. Groetjes vanuit Nieuwlande

  • 19 Oktober 2009 - 08:58

    Frank:

    Hee Annet, echt gaaf om dat allemaal mee te maken he. En helemaal raar en speciaal om die beesten van zo dichtbij te zien. Echt super.
    Geniet nog maar van de tijd die je daar nog hebt en heel veel succes ook nog. Xx Frank

  • 19 Oktober 2009 - 20:11

    Anita:

    Hi lieve schat,

    Wat leuk om te lezen! Had het natuurlijk al een beetje live gehoord... maar door te lezen is het net of wij het zelf beleven!
    Woensdag ga ik met Mirjam naar Marco Borato & Friends... Ja we konden nog kaarten krijgen! Heb er echt zin in!!! Nou have fun deze week!

    Veel liefs

  • 21 Oktober 2009 - 09:23

    Alita:

    Hoi Annet,

    Ontzettend leuk om zo al je verslagen te lezen van wat je allemaal meemaakt. Echt een belevenis!Super dat je het zo naar de zin hebt. Met voetballen hebben we ook eindelijk gewonnen. Wat waren we blij met onze punten. Geweldig!!

    Geniet er nog van en zal je verhalen blijven volgen. Liefs Alita

  • 22 Oktober 2009 - 19:19

    Rianne:

    Hé Bolkie,

    Wat een leuke dingen doe je allemaal zeg!! super.. Ik mis je wel hoor.. Geniet nog maar even.. Voor je het weet ben je weer thuis.. Maar die mooie herinneringen pakken ze dan nooit meer af.. Heel veel plezier nog!

    Dikke kus Rianne

  • 27 Oktober 2009 - 19:17

    Liesbeth En Eppe:

    Hai die Annet

    sjonge sjonge wat een belevenis als je dat allemaal zo leest.Wat een lef om zo te bungiejumpen.
    Maar die foto met die twee jochies doen je ook wat hoor!!!! Nou kijk maar goed uit en pas goed opjezelf

    groetjes liesbeth en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Annet

Hoi, Dit blog bestaat al behoorlijk lang.. toen ik 22 was begon ik met stukjes schrijven, toen ik de eerste keer alleen richting Zuid-Afrika ging... Nu krijgt deze blog een nieuwe wending.. Ik ga het, zolang ik het leuk vind en er tijd voor heb, weer oppakken.. Schrijven voor jullie "thuis" blijvers, als ik naar de andere kant van de wereld verkas... Ik ga namelijk (tijdelijk) emigreren/verhuizen, hoe je het ook maar wilt noemen, naar de Arabische Emiraten, i.v.m. een nieuwe baan bij Hamilton Aquatics in Dubai. Na 8 jaar fulltime MBO Sport & Bewegen, single zijn en nog wonend in een huur appartement had ik zin in een nieuw avontuur. Zin om de wereld in te gaan, even weg uit Nederland, nieuwe dingen doen, leren & ervaren, een nieuwe taal, andere cultuur etc. In eerste instantie wilde ik met mijn spaargeld richting mijn geliefde continent Afrika, waar ik een aantal contacten had opgedaan de laatste jaren met het plan om 'iets goeds en nuttigs' te gaan doen.. Toen kwamen er ineens betaalde banen voorbij, net zoals wanneer je schoenen checkt op Internet en die cookies er dan voor zorgen dat die schoenen je vervolgens elke dag in de banner aan het zijkant van je scherm achtervolgen.. dat dus.. Banen ten overvloede zag ik.. ik heb toen gesolliciteerd op ik denk wel 10 functies en na een aantal sollicitaties had ik ineens de keuze uit 4 banen... Curacao, Malawi, Singapore & Dubai. Uiteindelijk, na veel wikken & wegen, is mijn besluit gevallen op Hamilton Aquatics, een professioneel bedrijf met veel mogelijkheden de komende jaren en baaninhoudelijk de meest leuke uitdaging.. :) Inmiddels zijn de voorbereidingen achter de rug en is het inpakken begonnen, ik vertrek namelijk aanstaande woensdag! :) Ik heb er ontzettend veel zin in, kijk uit naar deze kans en het opbouwen van een (tijdelijk) nieuw leven. Ciao, Annet

Actief sinds 14 Juli 2009
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 17055

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Wereldreis januari t/m juni

02 Oktober 2009 - 14 November 2009

Vrijwilligerswerk en reizen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: