De laatste week... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Annet Bolk - WaarBenJij.nu De laatste week... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Annet Bolk - WaarBenJij.nu

De laatste week...

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet

06 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hey allemaal!

Bedankt voor al jullie leuke en lieve reacties.. ook ontvang ik geregeld een smsje van die kant.. het doet mij goed dat jullie mij missen.. :)

Nog een paar dagen en dan kom ik weer naar huis.. aan de ene kant ben ik daar heel blij mee want dan zie ik iedereen weer, kan ik weer op een goed bed slapen en genieten van het Nederlandse eten (niet dat het hier slecht is hoor, maar ben de rijst en het droge brood nu wel aardig zat aan het raken). Aan de andere kant zou ik nog wel heel graag een tijdje willen blijven.. Je bouwt in een korte tijd zo'n leuke band op met mensen dat het gewoon niet leuk is om nu alweer afscheid te nemen.. Ik heb nog nagedacht over de mogelijkheid om mijn ticket te laten verlengen, maar uiteindelijk besloten om het maar niet te doen. Ik ga ook gelijk het volgende weekend alweer een weekendje weg met Jill , dus ja dat kunne we natuurlijk niet cancellen. Niet dat Fokko mij weer moet missen, want die gaat met een voetbalreis naar Engeland :) Sorted out dus.. :)
Ik mis hier zeker het drukke leventje niet, hier is alles zoveel Relaxter.. ik ben ook bang voor het feit dat ik straks weer in mijn oude schema terugkom.. rennen en stressen van hot naar her en geen tijd voor mezelf hebben.. Ik heb hier geleerd dat de wereld niet vergaat als je een keer 15 minuten te laat komt en dat er geen potten en pannen breken als je een keer iets niet goed doet. "Niemand is perfect, we zijn allemaal van dezelfde waarde alleen spreken we een andere taal" (woorden van Richards Mom)

Wat heb ik de afgelopen week gedaan.. uhmm.. veel.. Feels like I have to cut myself in 100 pieces, aangezien iedereen de laatste dagen wat van je wil. Maar dat is niet erg, want ik geniet van alle dingen en elke dag die ik hier nog mee mag maken. Met vriendinnetje Ruth gaat het ook nog steeds heel goed, we hebben tot nu toe 5 melige weken achter de rug. Ze heeft wel heel stressvol werk, er wordt veel druk op haar gelegd maar het is echt een superjob aangezien ze heel veel voldoening haalt uit het feit dat ze zoveel voor andere mensen (in dit geval meiden tussen 16-25) kan betekenen.

Zondag heb ik hier een kerkdienst meegemaakt, achteraf zei Ruth me dat het eigenlijk meer een sessie is. Ik kan hier niet beschrijven wat ik gevoeld heb, ik denk ook niet dat ik het zal kunnen uitleggen, maar ik heb na tijd keihard moeten huilen..Ik ben eerder uit de dienst weggelopen omdat ik het niet meer kon aanzien. Ik zat buiten te trillen op de stoep. Ik was mijn geloof in God in Nederland een beetje kwijt (ging niet meer naar de kerk en deed er niet meer zoveel aan) maar heb hier GEZIEN en GEVOELD dat hij werkelijk bestaat. De kerkdiensten zijn hier zoveel liefdevoller en mooier dan bij ons, daar kunnen 'wij' echt nog wat van leren..

Verder zijn we naar een Rugby training geweest, Rugby is hier echt super groot, samen met Cricket de meest gespeelde sporten in het land. Een collega van Ruth speelt op hoog niveau Rugby.. op de training liepen alleen maar 'beren' rond en het was me toch een training.. Pff ik zou naar 5 minuten al puffend op de grond liggen! Haha..

Verder naar een meeting geweest voor 'Kicking 4 Piece'. Ik kon het meeste in het Engels volgen, maar moest op een gegeven moment toch afhaken. Wat betreft de taal, het is hier fantastisch. Het Afrikaans lijkt op het Nederlands, alleen wij zeggen tegen de Afrikanen hier dat wij in de loop van de jaren in onze taal gegroeid zijn en hun op level 0 zijn blijven steken. Bij onze kamers hangt bijv. een bordje: "Nie hardloop op stoep nie" Of "In ons kroegie word ons nie moegnie"
Het Xorsa (zeg: Corsa) is niet te verstaan, alleen woorden als 'Hai Bo' wordt hier veelal gebruikt. Het Engels gaat me goed af en is de laatste weken alleen maar verbeterd! :) (Mijn enige onvoldoende bij mijn HAVO Examen was voor Engels :(

Verder verschillende keren op stap geweest in Longstreet. Dat is echt in downtown. Er liep midden in de nacht een jongentje van een jaar of 8 die bedelde. Hij zei "Miss, I don't need money, I ask you for food" Ik had zoveel medeleiden met hem dat ik met hem meegelopen ben en eten voor hem heb gekocht.. hij wilde graag Melk en Cornflakes..Ruth zei later tegen mij dat ik er goed aan gedaan had om dat te doen dus dat gaf mij een heel goed gevoel.

Verder hebben we een Braai gehad in Ocean View, een township waar onze vriend Richard woont. Mensen doen hier vaak een Braai omdat dat relatief goedkoop is vergeleken bij gezonde groente en het geen gas en elektriciteit kost (wat ze hier in de winkel in bundels moeten kopen) Een erg klein huis, met veel familieleden erin. We hebben een erg mooie dag gehad en heb het leven eens op een andere manier meegemaakt.

Ik kan nog wel even doorgaan zo, want heb nog zoveel te vertellen. Maar ik zal nog even eindigen met mijn vluchtgegevens en dan stop ik er mee.

Ik had tegen iedereen gezegd dat ik Vrijdagavond terug zou vliegen en op zaterdagmorgen om 11 uur op Schiphol zou landen. Maar zo Clever als Ruth is , moest zij natuurlijk mijn Ticket nog even nachecken want mevrouw kent mij al wel langer dan deze 5 weken. Wat bleek, Annet vliegt niet op vrijdagavond maar op Donderdagavond om 00.20 uur (wat dus de datum 13 november heeft). Blij van dat we dat nog op tijd hebben gezien.. haha anders stond ik daar in mn eentje..

Ik vlieg dus: Vrijdagavondochtend (voor mij donderdagnacht) om 00.20 uur rechtstreek vanaf Cape Town naar Amsterdam.Ik land op vrijdag 13 november om 11.00 uur op Schiphol Airport.

Zoo.. dat was het wel even weer..misschien deze week nog 1 stukje maar ik kan niks beloven.. Ik ga nu stappen.. tsja.. zoals ik al zei, ik moet in 100 stukjes gesneden worden want iedereen wil nog iets leuks met je doen. Dus tsja..met tegenzin nog maar weer een keer naar de kroegie..:)

See you!

Liefs Annet






  • 06 November 2009 - 18:39

    Herman:

    Hey Annet,

    Wat een leuke verslagen heb je gelezen. En zoals er in een liedje wordt gezegd: "All good things come to an end" dus ook deze leuke trip voor jou! Mocht je in Nederland terug komen en je denkt te stressen lees dan dit boek eens: David Allen, Getting Things Done! Miss kan dit je helpen om ervoor te zorgen dat je stressvrij je leven hervat!

    Groetjes vanuit de VS!

    Herman

  • 06 November 2009 - 18:40

    Herman:

    Ik bedoel natuurlijk wat een leuke verslagen heb je geschreven en heb ik gelezen! HAHA foutje!

  • 06 November 2009 - 19:48

    Elza:

    He Annet, wat leuk dat je het zo naar je zin hebt daar. Zeker geen spijt van? Veel plezier nog daar,succes met afscheid nemen en op de Antillen zoeken ze ook altijd gymjuffen :)
    Groetjes Elza

  • 06 November 2009 - 20:27

    Jill En Bert:

    Leuk weer een stukje!! We waren al bang dat we moesten wachten tot je weer in Nederland was. Nou geniet nog van de laatste dagen!!

  • 07 November 2009 - 13:11

    Inge:

    Hee annet,

    Hopelijk komt mijn reactie hier nu wel te staan.. Heb het al vaker geprobeerd maar kreeg steeds een fout meldingen!

    Super leuk om je ervaringen te lezen!

    Super dat je je geloof weer terug hebt gevonden!

    Kuss Inge en Charell

  • 07 November 2009 - 22:06

    Antje Veld.:

    Lieve Annet. Wat fijn om weer wat van je te horen. Ik dacht al wat duurt dat lang. Ik vind het zo fijn dat je toch iets van God gemerkt hebt Probeer dat maar vast te houden. Dan is mijn bidden voor jou niet voor niets geweest. Geniet er de laatste nog maar even van en sterkte met het afscheid nemen. Liefs Oma Veld.

  • 08 November 2009 - 07:50

    Ina:

    Hallo meissie, de verhalen worden steeds mooier, wat ben ik blij dat je dit gedaan hebt.
    De tijd is heel snel gegaan ik heb helemaal niet het gevoel dat je al 6 weken weg bent. En o ja de zaak met voetbal is weer goed, gisteren met 4-0 van Holwierde gewonnen.
    Kus je Moeder.


  • 08 November 2009 - 15:50

    Gemma:

    Hey meis. Wat een geweldige ervaring! Je schrijft er leuk over! We zien je graag weer terug en geniet geniet geniet de laatste week!!!!!!!!

    Dikke kus

  • 09 November 2009 - 11:16

    Judith:

    Bolkie, zoals ik aan het begin van je reis al schreef. 'Laat het een periode uit je leven worden, waar je straks met een goed gevoel op terug kunt kijken'. Als ik je verhalen lees, is dat gaat dat zeker lukken!! Alvast een goede terugreis en zie je snel in het koude kikkerlandjes. Liefs Judith.

  • 09 November 2009 - 12:23

    Rianne:

    Hé Bolkie,

    Ik ben jaloers op je:) Wat een prachtige verhalen en ervaringen.. Echt super!!! Wat is de tijd snel gegaan hé.. Maar ik ben blij dat je weer terug komt!! Geniet nog even van je laatste week..

    dikke kus Rianne

    En denk bij je afscheid maar het volgende: je kunt altijd nog een keer terug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Annet

Hoi, Dit blog bestaat al behoorlijk lang.. toen ik 22 was begon ik met stukjes schrijven, toen ik de eerste keer alleen richting Zuid-Afrika ging... Nu krijgt deze blog een nieuwe wending.. Ik ga het, zolang ik het leuk vind en er tijd voor heb, weer oppakken.. Schrijven voor jullie "thuis" blijvers, als ik naar de andere kant van de wereld verkas... Ik ga namelijk (tijdelijk) emigreren/verhuizen, hoe je het ook maar wilt noemen, naar de Arabische Emiraten, i.v.m. een nieuwe baan bij Hamilton Aquatics in Dubai. Na 8 jaar fulltime MBO Sport & Bewegen, single zijn en nog wonend in een huur appartement had ik zin in een nieuw avontuur. Zin om de wereld in te gaan, even weg uit Nederland, nieuwe dingen doen, leren & ervaren, een nieuwe taal, andere cultuur etc. In eerste instantie wilde ik met mijn spaargeld richting mijn geliefde continent Afrika, waar ik een aantal contacten had opgedaan de laatste jaren met het plan om 'iets goeds en nuttigs' te gaan doen.. Toen kwamen er ineens betaalde banen voorbij, net zoals wanneer je schoenen checkt op Internet en die cookies er dan voor zorgen dat die schoenen je vervolgens elke dag in de banner aan het zijkant van je scherm achtervolgen.. dat dus.. Banen ten overvloede zag ik.. ik heb toen gesolliciteerd op ik denk wel 10 functies en na een aantal sollicitaties had ik ineens de keuze uit 4 banen... Curacao, Malawi, Singapore & Dubai. Uiteindelijk, na veel wikken & wegen, is mijn besluit gevallen op Hamilton Aquatics, een professioneel bedrijf met veel mogelijkheden de komende jaren en baaninhoudelijk de meest leuke uitdaging.. :) Inmiddels zijn de voorbereidingen achter de rug en is het inpakken begonnen, ik vertrek namelijk aanstaande woensdag! :) Ik heb er ontzettend veel zin in, kijk uit naar deze kans en het opbouwen van een (tijdelijk) nieuw leven. Ciao, Annet

Actief sinds 14 Juli 2009
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 17063

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Wereldreis januari t/m juni

02 Oktober 2009 - 14 November 2009

Vrijwilligerswerk en reizen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: