De 1e week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Annet Bolk - WaarBenJij.nu De 1e week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Annet Bolk - WaarBenJij.nu

De 1e week

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet

09 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Heeejj Heej!!

Even weer een stukje schrijven.. het is vrijdagavond dus heb even tijd :)

Er is alweer een week voorbij.. het gaat behoorlijk snel.. maar gelukkig nog 5 weken te gaan.. Ik heb het hier super naar mijn zin en zou nog niet wegwillen.. Maar over 4 weken is dat vast en zeker anders.

Waar ben ik terecht gekomen? Uhmm.. ik zit in Tokai, een wijk in Capetown. Het is een aardig rijke wijk, een groot winkelcentra dichtbij, bioscoop, eettentjes, KFC, McDonalds etc.. Rondom grote huizen met grote hekken eromheen en een beveiligde ingang.. Dus wat betreft zit ik op dit moment nog aan de goede kant.

Ook het blank zijn is hier niet heel erg, in Zuid-Afrika leven immers 'black', 'coloured' en 'white' people, de cultuur is hier echt heel erg gemixt en je ziet veel verschillende soorten mensen op straat.
Ik woon, slaap en werk op een soort van internaat. Het is in niets te vergelijken met Nederland, want wij kennen dit niet.
De campus was vroeger een 'naughty boy' camp, een soort jeugdgevangenis en dat is echt aan alles te zien..Nu wordt dus gebruikt door Chrysalis Academy. Hier worden jongens/meiden tussen de 18 - 25 opgeleid voor een toekomst, op dit moment is er een course van 120 meiden gaande. Het is een 11weekse course. Het gaat om meiden die veelal sexueel misbruikt zijn, geen ouders hebben, op straat leven of hebben geleefd, geen geld hebben voor school en dus eigenlijk geen toekomst hebben. De meiden worden van de straat geplukt om vrijwillig mee te doen aan dit project en allerlei skilss, sports en vaardigheden te leren. Het gaat er behoorlijk strak aan toe.

Ruth is verantwoordelijk voor sport voor de meiden. Elke ochtend staan we om half 5 op en geven we van 5 tot 6 uur aerobics. Daarna gaan we naar onze kamer, douchen en dan om 7 uur ontbijten. Om 9 uur beginnen we met werken (de meiden gaan dan naar school) en om 4 uur geven we weer sport (hardlopen, zwemmen, aerobics, hike etc) om de students voor te bereiden op het 2 weekse outdoorcamp wat komen gaat.

Deze week hebben we het zwembad opgeknapt, dat was broodnodig. De student leren hier zwemmen, om straks in de outdoor niet te verdrinken als ze gaan kanovaren en lopen door the lake.

Ik vermaak me verder prima, afgelopen weekend was het lekker warm maar deze week hebben we regen gehad en veel wind.. dus lange kleren aan, waarvan ik niet veel mee heb.

Het eten is nog steeds te doen, ze hebben hier echter wel heel aparte eetgewoonten.. vanmorgen hagelslag met de afrikanen gegeten, ze vonden het veel te zoet.. haha.. Om terug te komen op Elza, er is inderdaad wel Peanutbutter, maar die is hard en niet smeerbaar, dus ik verlang naar de smeuige Calve thuis ;) haha..

Vanavond gaan we op stap in Long Street, de bekende kroegenstraat van Capetown.. om nog even terug te komen op vorige week zaterdag, de dresscode was 'dresses to impress' haha en dat waren we zeker in onze spijkerbroek..! Ook onze dansstijl is niet wat de Afrikanen kennen haha.. wat betreft de mannen, er staan meer mannen op de dansvloer dan vrouwen.. ritmisch gezien zitten de mensen hier allemaal goed inelkaar!

Volgende week begin ik met voetbaltrainen, ze hebben hier geregeld dat ik bij een club mee kan trainen.. Vandaag gemountainbiked door de bergen, fantastisch uitzicht en een schitterende afdaling gehad.. :) Gisteren gehiked, lopend de berg op. Dinsdag gaan we de Table Mountain doen, wandelend naar boven en een klein stukje abseilend naar beneden.. Volgende week gaan we op een Holiday richting de Eastern.
Ik heb hier ook al gereden, erg lachwekkend en Ruth zit strak in de auto haha.. Alles tegendraads dan in Nederland, das best lastig..

Morgen en maandag zijn we uitnodigd door mensen voor een braai.. (BBQ) dus de komende dagen lekker eten..! :) want ja, vlees daar houd Annet wel vann..

Heb verder niet meer te vertellen, maak je vooral niet ongerust want ik heb het hier super naar mn zin.. Groetjes van Ruth, ze zal goed op me passen. Bedankt voor alle reacties, erg leuk om te lezen ! :)

Toedeledoki!

Liefs,

Annet




  • 09 Oktober 2009 - 17:53

    Evelien,Kesmon,Nadia:

    Hey Annet!
    Leuk om te lezen dat je het goed gaat daar! Veel te doen zo te lezen, super! Kesmon vraagt of je wel op een bed slaapt? (papa sliep in Afrika op een matje op grond :) ) Liefs van ons allemaal!

  • 09 Oktober 2009 - 19:14

    Antje Veld.:

    Hoi Annet , wat heb je al veel gedaan zeg. Is het nog wel vol te houden. Uit je verslag lees ik dat het je goed bevalt daar. Geniet er maar van en pas goed op je zelf. Liefs Oma Veld.Ik ken Ruth wel niet maar doe haar toch maar de groeten.

  • 10 Oktober 2009 - 13:00

    Anja En Mark:

    Hee Annet,

    mooi dat het je goed bevalt en geniet er lekker van. Het is zo weer voorbij. Veel plezier nog daar.

    groetjes ons

  • 10 Oktober 2009 - 17:30

    Fokke En Jannie:

    hoi
    annet we zijn blij dat je veel plezier hebt geniet er van en kijk goed uit maar met ruth in de buurt zal dat vast wel lukken

    groetjes van ons allen hier de booimannetjes

  • 10 Oktober 2009 - 19:15

    TANTE GEKE:

    he annet wij de dames van scn dus hebben gevoetbald tegen hollandscheveld we hebben verloren met 1-7 maar ik vond dat het toch redelijk ging omdat ik al gehoord had dat hollandscheveld gezegd had we scoren wel 30 keer eerste van ons heeft verloren met 3-4 dus niet al te best hoop dat je wel veel plezier hebt en ik schrijf je nog wel weer veel liefs tante geke

  • 11 Oktober 2009 - 09:34

    Ina En Tinus:

    Hallo meissie, geweldig om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt, geweldig zo'n andere cultuur, en dat jij dat allemaal mee mag maken. Gisteren met 2-1 gewonnen van Olde Veste de rooien hebben verloren, dus Schut 2 en HZVV op plaats 5.

    Geniet en laat weer wat horen.
    Groet Pap en Mam

  • 11 Oktober 2009 - 09:42

    Ina:

    Annet sorry voor de late reactie, maar ons internet doet het niet, ik zit nu bij Oma Veld op internet.

  • 11 Oktober 2009 - 16:00

    JuutSuus:

    Fijn dat je het zo naar de zin hebt. Veel succes met zwemles geven! En links rijden he, anders moet je zo slalommen.. En eet smakelijk met de BBQ. Geniet nog van de 5 weken !!

  • 11 Oktober 2009 - 18:41

    Anita:

    Hey lieve schat,

    Beetje late reactie, had me niet aangemeld voor je mailinglist...
    Wat super leuk om je verhalen en ervaringen te lezen... Zo voel ik een beetje met je mee! Toch gek hoor dat je zover weg bent van ons. Maar geniet van elk moment, het is een ervaring die je je hele leven mee zult nemen!
    Veel plezier en hoop snel weer van je te horen! Eet smakelijk bij de bbq!

    Dikke kus van ons

  • 12 Oktober 2009 - 08:20

    Bianca:

    Hey Annet,

    Leuk om je verhalen te lezen! Je hebt in een korte tijd al heel wat gezien als ik dat zo lees. Geniet er lekker van!

    Liefs Bianca

  • 13 Oktober 2009 - 07:48

    Marloes:

    Heej Annet
    grappig om je verhalen zo te lezen!
    fanatiek hoor daar ook al aan het trainen haha!!!
    succes en nog heel veel plezier daar!

    groetjes Marloes

  • 13 Oktober 2009 - 08:58

    Anja:

    Hey!!

    Klinkt allemaaal super hoor!!! lekker genieten, en groetjes aan ruth.


  • 13 Oktober 2009 - 11:25

    Tante Geke:

    Zo te lezen heb je het wel naar de zin daar. Ik heb afgelopen zaterdag nog gevoetbald tegen Hollandscheveld 3 hebben met 7 - 1 verloren dus we waren zelf wel tevreden. Danny wordt onze vaste trainer dus dat komt wel goed. Zelf heeft Danny ook verloren met 3-4 tegen DZOH, maar staat daarin tegen wel mooi op de foto in de krant. Ik heb de baby van Anja ook gezien wat een scheetje. Weet even niks meer te vertellen dus de groetjes maar weer. Ook nog de groeten van de rest.

  • 13 Oktober 2009 - 11:29

    Tante Geke:

    Heb je misschien wel wat dubbel verteld maar dat krijg je als je ouder wordt. Kusjes Geke

  • 13 Oktober 2009 - 19:03

    Antje Veld.:

    Hoi Annet. Hoe is het met je. Alles nog goed 'Jullie gaan nu een paar dagen weg hoorde ik van je moeder. Ceniet daar maar lekker van. Laat je gauw eens weer iets van je horen. Liefs Oma Veld


  • 13 Oktober 2009 - 20:37

    Jolanda En Jan Roelo:

    Hoi Annet en Ruth
    Wat leuk te lezen dat dat het goed gaat met jullie twee. Wij hebben alle vertrouwen er in dat de andere 100 meiden ook binnenkort kunnen zwemmen! Nog veel plezier en blijf schrijven in je dagboek. Groetjes Jolanda en Jan Roelof

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Annet

Hoi, Dit blog bestaat al behoorlijk lang.. toen ik 22 was begon ik met stukjes schrijven, toen ik de eerste keer alleen richting Zuid-Afrika ging... Nu krijgt deze blog een nieuwe wending.. Ik ga het, zolang ik het leuk vind en er tijd voor heb, weer oppakken.. Schrijven voor jullie "thuis" blijvers, als ik naar de andere kant van de wereld verkas... Ik ga namelijk (tijdelijk) emigreren/verhuizen, hoe je het ook maar wilt noemen, naar de Arabische Emiraten, i.v.m. een nieuwe baan bij Hamilton Aquatics in Dubai. Na 8 jaar fulltime MBO Sport & Bewegen, single zijn en nog wonend in een huur appartement had ik zin in een nieuw avontuur. Zin om de wereld in te gaan, even weg uit Nederland, nieuwe dingen doen, leren & ervaren, een nieuwe taal, andere cultuur etc. In eerste instantie wilde ik met mijn spaargeld richting mijn geliefde continent Afrika, waar ik een aantal contacten had opgedaan de laatste jaren met het plan om 'iets goeds en nuttigs' te gaan doen.. Toen kwamen er ineens betaalde banen voorbij, net zoals wanneer je schoenen checkt op Internet en die cookies er dan voor zorgen dat die schoenen je vervolgens elke dag in de banner aan het zijkant van je scherm achtervolgen.. dat dus.. Banen ten overvloede zag ik.. ik heb toen gesolliciteerd op ik denk wel 10 functies en na een aantal sollicitaties had ik ineens de keuze uit 4 banen... Curacao, Malawi, Singapore & Dubai. Uiteindelijk, na veel wikken & wegen, is mijn besluit gevallen op Hamilton Aquatics, een professioneel bedrijf met veel mogelijkheden de komende jaren en baaninhoudelijk de meest leuke uitdaging.. :) Inmiddels zijn de voorbereidingen achter de rug en is het inpakken begonnen, ik vertrek namelijk aanstaande woensdag! :) Ik heb er ontzettend veel zin in, kijk uit naar deze kans en het opbouwen van een (tijdelijk) nieuw leven. Ciao, Annet

Actief sinds 14 Juli 2009
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 17058

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Wereldreis januari t/m juni

02 Oktober 2009 - 14 November 2009

Vrijwilligerswerk en reizen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: